zaterdag 1 maart 2014

De Maha-mantra


De maha-mantra

Hare Krishna Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare

De maha-mantra brengt je bij de lotusvoeten van Krishna(C.C. adi 7.73). In de verschillende yuga’s (Satya/Treta/Dvapara werden mantra’s gereciteerd) om bevrijding te bieden uit het materiele bestaan. Daarnaast deden de yogi’s zware boetedoeningen zoals alleen lucht eten. In Kali-yuga worden zware boetedoeningen zoals die verricht werden in de vorige yuga’s afgeraden en zijn zelfs (bijna) onmogelijk. Heer Caitanya heeft aanbevolen om in Kali-yuga de maha-mantra te chanten: harer name…………nastir De maha-mantra en Sri Krishna zijn hetzelfde. In de spirituele wereld zijn Krishna’s namen niet verschillend van Sri Krishna zelf. De namen van Sri Krishna zijn cintamani, transcendentaal. De transcendentale namen van Sri Krishna zijn zalig. Ze brengen alle spirituele zegeningen want ze zijn Sri Krishna zelf, de bron van alle geluk, omdat Sri Krishna’s namen niet in aanraking zijn met de materiele kwaliteiten, is er geen sprake van dat de namen betrokken zijn in maya. Het volgende verhaal illustreert de onschatbare waarde van de heilige namen van Sri Krishna: Ooit vroeg een discipel aan zijn guru om het grootste geheim van bhajana te onthullen. De guru antwoordde: de grootste geheime kennis van bhajana is om altijd de maha-mantra te chanten. Hare Krishna Hare Krishna Krishna Krishna Hare Hare Hare Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare. Nadat de discipel de guru’s asrama verlaten had, ontmoette hij een groep arme kledingwassers die de maha-mantra aan het chanten waren terwijl ze kleding aan het schrobben waren op de oever van de Yamuna. Daarna hoorde hij een groep jonge meisjes de maha-mantra aan het chanten terwijl ze koeienmest aan het verzamelen waren. Toen de discipel een riksha nam, chantte de oude man de gehele route tot de discipel bij zijn guru’s asrama terug kwam de maha-mantra. De discipel ging naar zijn guru en zei: Gurudeva! Wat heb je me voor geheim aan me verteld die iedereen al weet zo ook kledingwassers, jonge meisjes, riksha’s, et cetera. Is dit nu echt het grootste geheim van bhajana? In plaats van een verregaande uitleg te geven, gaf zijn guru hem een kostbaar juweel en hij zei: laat dit juweel aan hen allemaal zien en zie of zij de waarde van dit juweel kunnen waarderen. Zo liet de discipel het juweel zien aan de kledingwassers maar zij konden de waarde ervan niet zien. Ze zeiden het wel te willen gebruiken om de was mee te schrobben. De discipel weigerde het juweel te geven en zei: jullie zullen er dan ook de juiste prijs voor moeten betalen! Een steen of een stuk out zal voor jullie voldoende zijn om de was mee te schrobben! Toen de riksha het juweel zag, zei hij: omdat de steen wat ruw is, kan ik het gebruiken om de dode huid van mijn voeten te schrapen. Ben je gek! En de discipel liep naar de groep jonge meisjes. De meisjes zeiden: oh, we zouden de steen kunnen gebruiken om de koeienmest mee te scheppen. De discipel ging terug naar zijn guru en zei: Gurudeva, niemand wil de juiste waarde voor dit kostbare juweel geven noch konden zij de juiste waarde ervan taxeren. Ja, zei de guru, en op dezelfde wijze kunnen de meeste mensen niet de juiste waarde schatten van het chanten van de maha-mantra. De maha-mantra is een openbaar geheim die alleen geopenbaard wordt aan hen die zich hiervoor kwalificeren.

Chant iedere dag de maha-mantra. Alleen door middel van vertrouwen, devotie en constant chanten, kan iemand de grootsheid van Sri Nama geopenbaard worden. In deze duistere tijd van Kali-yuga is Krishna nama de gemakkelijkste, snelste, veiligste en zekere weg om spirituele perfectie te verkrijgen in liefde voor God. Inzake zelfrealisatie is nama-japa de koning van alle sadhana’s want nama: Openbaart het spiritueel lichaam;

Vernietigt alle zonden;

Biedt bevrijding uit de materiele wereld;

Biedt eeuwige rijkdom(van de heilige namen);

Biedt bhava en prema(liefde voor God).


De drie stadia van het chanten

Wat zijn de drie stadia van het chanten? Nama-aparadha;

Nama-bhasa;

Suddha-nama.


Stadium 1: Nama-aparadha

Het eerste stadium en het laagste niveau van chanten is nama-aparadha. Nama-aparadha betekent overtredingen maken jegens de heilige naam. We moeten in het begin niet verwachten dat, wanneer we net beginnen met chanten, er geen moeilijkheden op dit pad komen. Tijdens het chanten zullen onze zintuigen onze pogingen tot chanten in de weg zitten. We zijn vol van allerlei gedachten die tijdens het chanten opspelen dus we moeten ons wapenen om te voorkomen dat we één of meer van de 10 overtredingen zullen begaan jegens de heilige namen. We kunnen bemerken dat we nama-aparadha begaan doordat we dan veelal de smaak en aantrekkingskracht van de heilige naam verliezen en we minder zin hebben in het lezen van geschriften, het dienen van Sri Guru, sadhu-sanga, et cetera.

De volgende overtredingen jegens de heilige naam zijn: Kwaad spreken over toegewijden die hun leven wijden aan het verkondigen van de heilige namen van de Heer.

Denken dat de namen van halfgoden als Heer Shiva of Heer Brahma gelijk zijn aan de namen van Heer Vishnu of er onafhankelijk van zijn.

Zich niet houden aan de aanwijzingen van de geestelijk leraar.

Zich spottend uitlaten over de vedische geschriften of geschriften die erop gebaseerd zijn.

Denken dat de heerlijkheid van het chanten van Hare Krishna op fantasie berust.

De heilige namen van de Heer op de één of andere manier interpreteren.

Zondige activiteiten begaan en denken dat we door het chanten geen terugslagen zullen krijgen.

Het chanten van Hare Krishna beschouwen als één van de gunstige rituele activiteiten, aanbevolen in de veda’s onder noemer van vruchtdragende activiteiten(karma-kanda).

Uitleg geven over de heerlijkheid van de heilige namen aan ongelovigen.

Niet volkomen geloven in het chanten van de heilige namen en aan het materiele leven gehecht blijven, zelfs nadat men het betreffende onderricht goed begrepen heeft.

Onoplettend chanten. De drie categorieën van onoplettend chanten zijn: onverschilligheid, luiheid en afgeleid worden.

Bescherming en verdediging tegen nama-aparadha

Diegene die de vier kwaliteiten: nederigheid, tolerantie, respect voor anderen en trotsloosheid ontwikkelen, zullen beschermd worden en geen overtredingen begaan. Eén van de verzen van Heer Caitanya illustreert dit:

Trnad api sunicena, taror iva sahisnuna

Amanina manadena, kirtaniyah sadaharih

Iemand die zich lager acht dan het gras, die verdraagzaam is als een boom en die geen persoonlijke eer verwacht maar die altijd klaar staat om anderen zijn respect te betonen, kan gemakkelijk de heilige namen van God chanten.

Er zijn tien verdedigingsmiddelen om zonder overtredingen te chanten:

Dien de vaisnava’s.

Vereer Sri Radha Krishna als de absolute. Wees overtuigd dat alle levende wezens, inclusief de halfgoden, eeuwige dienaren zijn van Sri Krishna en afhankelijk van Hem zijn.

Geef je volledige respect aan de guru en realiseer je dat je Sri Krishna niet kan verkrijgen zonder de genade van de guru (guru-krpa).

Vereer de geschriften en realiseer je dat je alleen spirituele realiteit kan zien door de ogen van de geschriften (sastra). Wees volledig overtuigd dat de heilige naam eeuwig gevestigd is op het puur transcendentale platform.

Geloof in de uitleg van de heilige naam gegeven door de geschriften en de heiligen.

Vernietig het verlangen om slechte dingen te doen.

Geef ritualistische vrome daden op.

Predik alleen de glorie van de heilige naam aan de gelovigen.

Chant met aandacht en volle overgave de heilige naam.

Stadium 2: Nama-bhasa

Nama-bhasa wordt het schoonmaakproces genoemd omdat dit het hart zuivert van alle slechte dingen. Hoewel nog niet perfect, iemand luistert aandachtig naar zijn chanten, voorkomt met voorzichtigheid overtredingen en chant met vastberadenheid en enthousiasme.

Nama-bhasa wordt gedefinieerd als dat wat verschijnt als de heilige naam maar nog niet echt de heilige naam is. Het verschil tussen nama-bhasa en nama-aparadha is dat nama aparadha onzuiver chanten met zintuiglijk genieten is of bevrijding is gebaseerd op mayavadi gedachte. Alle andere vormen van aparadha is nama bhasa. Onthoud dat zolang iemand een nama-aparadha begaat en chant in nama bhasa, er hoop is dat nama bhasa verdwijnt en suddha-nama zal verschijnen. Ook al kan het erop lijken dat aparadha’s afwezig zijn op het niveau van nama-bhasa dan zijn er nog steeds sporen van anartha’s en avidya aanwezig. Anartha’s en avidya moeten op het niveau van nama-bhasa overwonnen worden. Iemand zal zeker het niveau van suddha-nama verkrijgen door sadhu-sanga, continue chanten en een verlangen om anartha’s te verwijderen.

Stadium 3: Suddha-nama

De zuivere naam (suddha-nama) is het resultaat van een staat van bewustzijn die compleet vrij is van andere verlangens. De zuivere naam wordt alleen gechant voor Krsna-prema. Er is geen ander verlangen dan het doen voor Krishna’s plezier. Je kunt geen zuivere namen chanten door chanten alleen en te luisteren naar de geluidsvibratie. Het is absoluut noodzakelijk de genade te ontvangen van een zelfgerealiseerd spirituele guru die de waarheid van de nama kent en associeert met zuivere toegewijden. Uiteindelijk moet je continu smeken om genade terwijl je Radha Krishna en zijn eeuwige metgezellen bedelt om de gift van suddha-nama.

Hoe te chanten?

Srila Prabhupada legde de nadruk op vier regels voor japa:

Goed duidelijke uitspraak;

’s ochtends vroeg chanten ( brahma-muhurta);

Volledige concentratie;

Actief luisteren.

Het beste is om te chanten op Tulasi-kralen omdat Tulasi Krishna’s favoriete plant is. De Heer geeft special dienst aan iedereen die Tulasi-devi draagt, vasthoudt of vereert.

Is het beter om luid of stil te chanten?

Ramapadahati en hari-bhakti vilasa zeggen dat er drie manier van chanten zijn: als je luid chant krijg je 1 maal voordeel, als je zachtjes chant krijg je 100 maal voordeel en als je in de geest chant 1000 maal voordeel. Haridasa Thakur zei dat luid chanten 1000 maal genadiger is dan in de geest te chanten omdat je niet alleen zelf de resultaten ervan krijgt maar dat alles en iedereen die de namen hoort direct naar Vaikunthaloka gaan als ze sterven.

Eindigen van de Japa.

Nadat je 16 rondes gechant hebt, kun je beter niet gelijk opstaan. Blijf een paar minuten rustig zitten, sluit je ogen en concentreer je op Radhe Syama. Doe een kort gebed voor Radhe Syama, je eigen deitie of Sri nama prabhu en je guru en ga dan door met de verdere verplichtingen.

Yoga technieken voor concentratie.

Concentratie wordt dharana genoemd in Sanskriet, wat betekend: zich totaal richten op een object. Een voorbeeld van concentratie is wanneer iemand helemaal opgaat in tv kijken. Je kunt doen of zeggen wat je wilt, je krijgt geen contact met deze persoon. Het punt om je op te concentreren is de ajna chakra ofwel trikuti, het zogenoemde derde oog. Je sluit je ogen en richt je ogen op het derde oog. Srila Prabupada heeft gezegd dat je concentratie kunt ontwikkelen door middel van afzondering, volharding, onthechting en naar eigen goeddunken. In de bhagavad Gita wordt gezegd dat de geest kan worden gecontroleerd door middel van voortdurend oefenen. De beste zithouding is de lotushouding of in kleermakerszit want deze posities zorgen ervoor er een continue stroom van energie is. Houd het hoofd, de nek en de borst in een rechte lijn zonder spanning. Adem diep en langzaam, ontspan de ogen, nek en gezichtspieren. Sluit de ogen en fixeer je op het derde oog en probeer een vorm van Sri Krishna voor de geest te halen. Gaan de gedachten een andere richting op, breng ze weer terug naar een vorm van Sri Krishna. Houd de geest rustig. Vind je dit te moeilijk, houd dan de ogen open en richt ze op een deitie of een foto ervan.

De betekenis van de maha-mantra.

Wanneer je de maha-mantra met een vaag begrip van de betekenis chant, kun je niet de perfectie van prema verkrijgen. Ieder woord in de maha-mantra verwijst specifiek naar Radha en Krishna. Zoals Srila Bhaktisiddantha Sarasvati Thakur zei: anders zou je kunnen eindigen in Ayodya of Vaikuntha. Het woord Rama betekent Radha Ramana ofwel Sri Krishna die Srimati Radharani pleziert. Hare betekent Radha. Hara(Radha) betekent iemand die in staat is de aandacht van Sri Krishna te trekken. Krishna betekent hij die het meest aantrekkelijk is.

Vereniging en scheiding in de maha-mantra

Hare Krishna betekent Radha en Krishna samen verenigd in hun liefde. Zij hunkeren altijd naar een uniek type van ongeëvenaarde, krachtige, al aantrekkelijke, oneindig zoete liefde, madhurya-prema genoemd. Deze prema verbindt Radha en Krishna met ongelooflijke aantrekkingskracht. Krishna Krishna betekent dat Radha gescheiden is van Krishna. De smaak van prema missend, roept Radha: Krishna, Krishna waar ben je? Waar kan ik Krishna vinden? Hare Hare betekent dat Krishna gescheiden is van Radha. Terwijl Hij haar zoete smaak van liefde mist, roept Krishna uit: Radha! Radha! Waar ben je? Waar kan ik Radha vinden? Hare Rama betekent Radha Ramana zijn samen en verenigd in hun liefde. De mooiste, charmantste jonge liefde die Krishna perfect pleziert op alle mogelijke manieren. Rama Rama betekent dat Radha roept: Ramana! Ramana! Waar kan ik mijn Ramana vinden? Hare Hare betekent dat Ramana gescheiden is van Radha en roept: Radha! Radha! Waar kan ik mijn Radha vinden?

De verscheidene acarya’s hebben een eigen persoonlijke relatie met de maha-mantra en de maha-mantra heeft zich aan hen openbaart op een persoonlijke manier waarin Radha en Krishna zich hebben openbaard.

Japa meditatie technieken

Chant met volle overgave en dienstbaarheid, anders is het alsof een pistool losse flodders schiet in plaats van echte kogels. Chanten moet onzelfzuchtig zijn en alleen voor Sri Krishna’s plezier gedaan worden. Je grondhouding moet uitnodigend zijn om Sri Krishna te ontvangen.

Er zijn 8 regels om de japa te verbeteren:

De avond voorafgaand aan het chanten geen rijst of zwaar voedsel nemen voor het slapen gaan. Als je nog iets wilt eten, neem dan wat warme melk of wat fruit. Hierdoor slaap je beter, sta je ’s ochtends gemakkelijk op en heb je een volle batterij om aandachtig te chanten. Spreek ’s avonds met jezelf af dat je morgenochtend met volledige concentratie en met oprecht gevoel zal chanten. Als je wakker wordt, neem je eerst een douche of was tenminste je mond, gezicht, handen en voeten. Tijd, plaats en geest. Chant heel vroeg in de ochtend, het liefst met toegewijden en Tulasi-devi of zoek een plek in huis waar je niet afgeleid wordt. Bidt tot de heilige namen om je te helpen te chanten met volle overgave en aandacht, zuiver en vrij van overtredingen. Als de geest wordt afgeleid, kalmeer dan de geest met gebeden, pranayama of luid chanten. Sit properly! Rechtop zitten ondersteunt de concentratie en chant zonder onderbrekingen met een duidelijke articulatie. Concentratie. Concentreer je op de geluidsvibratie.

Houd de geest onder controle. Trek de geest terug als die wil afdwalen. Let op! Yoga sastra’s vertellen dat tamo-guna en slaap aanvallen na 1 uur mediteren. Houd dit in de gaten en wanneer je dit bemerkt chant hardop, ga een japa wandeling doen, drink wat koud water, gooi wat koud water over je gezicht, ga twee minuten op je hoofd staan of doe wat rek-en-strek oefeningen en ga daarna weer door met chanten.

Absorbeer vier kwaliteiten: nederigheid, tolerantie, respect voor alles en trotsloosheid.

Meditatie: mediteer tijdens het chanten op Radha Syama of op de betekenis van de heilige namen zoals geopenbaard door voorgaande acarya’s.

Mood: chant met gevoelens van verlangen voor Sri Krishna, huilen voor Sri Krishna, smachten naar Sri Krishna.

Chanten in associatie met zuivere toegewijden

Dit wordt ten zeerste aangeraden in het geschrift Harinam cintamani. Voor veel toegewijden is het niet gemakkelijk te chanten zonder de guru of andere verheven vaisnava’s. Om goede associatie te hebben, heeft Srimati Radharani uit compassie Vrinda devi gezonden (haar meest vertrouwelijke dienares) in de vorm van Tulasi devi. Sri Krishna verblijft in ieder huis waar Tulasi devi aanwezig is. Narada Muni zei tegen Mrgari, de jager: je zou dagelijks de Tulsi planten moeten omcirkelen, haar dienen door haar water te geven en oponthoud lijk de maha-mantra moeten chanten. Op deze manier kun je enorme spirituele vooruitgang maken (CC madya 24-261).

Van nama naar lila

Harinam Cintamani beschrijft vijf stappen om perfectie te bereiken in het chanten van de heilige namen: Vermijd de tien overtredingen. Probeer de namen duidelijk te chanten terwijl je luistert naar de geluidsvibraties. Als stap 1 goed gaat, kun je mediteren op een vorm van Radha Syama of zittend voor beeldgedaanten en chanten terwijl je darsana neemt.

Als je op het punt gekomen bent dat de namen en een vorm van Radha Krishna samensmelten, kun je op de 64 kwaliteiten van Sri Krishna mediteren. Op deze manier smelten de nama, rupa en guna samen. In dit stadium wordt het gewoon om de pastimes van Sri Krishna te herinneren, genaamd lila-smarana en zal samensmelten met nama, rupa en guna. Door voortdurende oefening zal men tot het punt komen om de intieme achtvoudige pastimes van Radha Madhava te mediteren. Hierna zal je de volledige smaak van nama-rasa hebben tijdens het chanten. De magie van 64 rondes

Srila Prabhupada probeerde de dagelijkse standaard van 64 rondes te introduceren. De discipelen waren verbijsterd en zeiden: onmogelijk! Waarschijnlijk heeft Srila Prabhupada toen de beroemde woorden gesproken: onmogelijk is een woord uit een dwazen woordenboek. Uit compassie voor de discipelen heeft ij de standaard teruggebracht naar 16 rondes. Maar waarom zouden we alleen maar 16 rondes chanten? Wie wil er als gevallen worden beschouwd? Sta op en vecht, handhaaf de standaard zoals de spirituele traditie vanaf Caitanya naar ons is gekomen. Probeer dagelijks je rondes te vermeerderen. Srila Puri Maharadja gaf het volgende advies: het is niet onmogelijk om 64 rondes per dag te chanten, het zijn maar vier meditaties van twee uur op een dag. Sta op om 04.00 uur en chant tot 06.00 uur dan heb je 16 rondes, chant 16 rondes na het ontbijt, een beetje lezen et cetera voor 12.00 uur en zorg dan dat je nog twee maal twee uur mediteer voor zonsondergang.

Wat zijn de voordelen van het chanten van de maha-mantra:

Het beste middel om Kali-yuga te ontstijgen.

Het zuivert het hart.

Brengt de zintuigen onder controle.

Brengt transcendentale kennis.

Atonement. Vertrouwen in God.

Bevrijding.

Liefde voor God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten