zondag 2 februari 2014

Kapatya deel I-het grote struikelblok: oneerlijkheid


asuranam sudha-danam

sarpanam iva durnayam

matva jati-nrsamsanam

na tam vyabhajad acyutah

Demonen zijn van nature slinks als slangen. Daarom was het niet raadzaam om ze een deel van de nectar te geven want dit zou net zo gevaarlijk zijn als het geven van melk aan een slang. Dit alles overwegende, gaf de Allerhoogste Persoonlijkheids God geen deel van de nectar aan de demonen.

Er staat vermeld, sarpah krurah khalah krurah sarpat kruratarah khalah, een slang is erg slinks en afgunstig en ook een demonisch persoon is slinks en afgunstig. Mantrausadhi-vasah sarpah khalah kena nivaryate, iemand kan een slang bedwingen door middel van matra's, kruiden en verdovende middelen maar een slinks en afgunstig persoon kan op geen enkele maniet onder bedwang gehouden worden. Deze logica overwegende, vond de Allerhoogste Persoonlijkheid God het onverstandig om nectar te geven aan de demonen(Srimad-Bhagavatam 8:9:19).

Een oneerlijk persoon is gevaarlijker, afgunstiger en wreder dan een slang. Een slang kan bedwongen worden door mantra's, kruiden en verdovende middelen maar een oneerlijk persoon kan niet bedwongen worden door wat dan ook. Er wordt gezegd dat deze oneerlijkheid, kapatya, een groot struikelblok is op het pad van devotionele dienst. Alle acaryas, sastra, sadhus en mahajanas hebben gezegd dat, saralata vaisnava atva, eenvoud is vaisnavisme. Zij die echte vaisnavas, sadhus zijn, zijn zo eenvoudig als een kind. Stel je voor dat je ergens gaat zitten om iets te eten. Vele mensen zitten aldaar in rijen opgesteld en het eten wordt geserveerd. Jij bent een grote eter en je hebt een grote maag. Je bent niet tevreden met een klein beetje eten maar wanneer je denkt: Oh al deze mensen zullen van me denken dat ik een veelvraat ben wanneer ik hun aanwezigheid meer eten voor mezelf vraag. Dan wanneer het eten voor een tweede keer langs gebracht wordt dan zul je zeggen: nee, nee, nee hoor, ik heb voldoende gegeten. Dit is dus oneerlijkheid. Wanneer je dit zegt dan blijf je hongerig. Waarom zeg je niet gewoonweg dat je meer wilt? Iemand die zeer eenvoudig is, zal zeggen dat hij nog honger heeft en hij zal om meer eten vragen.

Stel je voor dat een docent wiskunde aan het doceren is aan een aantal studenten. Er zitten vele studenten in de klas. Het niveau van het leervermogen van de studenten is niet gelijk. Sommigen zijn intelligent en sommigen zijn leeghoofdig. Deleraar geeft les en vraagt: hebben jullie het allemaal begrepen? Ja!, antwoorden alle studenten. Een leeghoofdige student die het allemaal niet heeft begrepen, zegt niet: ik heb het niet begrepen. Want als hij dit zegt wat zullen de anderen dan wel niet van hem denken? Hij is een leeghoofdig persoon, hij begrijpt niet wat de docent zo mooi heeft uitgelegd maar door verlegenheid of een andere reden, zegt hij: ja hoor, ik heb het prima begrepen. Maar wat zal er gebeuren? Hij maakt geen vooruitgang en hij kan niet doorstromen naar de hogere klassen in de wiskunde. Hij zal zijn examen niet halen, het is een struikelblok. Dit is kapatya.

Er is een gezegde in het Begali: naste se ghumta tanle have na, je bent gekomen tot het niveau om jpouw dans te demnontreren. In het algemeen komen de meisjes en vrouwen om dansvormen als de Odissi dans of Manipuri dans of een van de vele andere vormen van dansen op te voeren. Nu ben je op het podium om te dansen. Er is veel publiek die wchten om je te zien dansen. Je moet vele houdingen, mudra, laten zien. Maar als je een sluier over je hoofd doet terwijl je op het podium staat om te dansen, hoe zal dat dan uitpakken? Je kan jouw dans niet naar behoren uitoefenen en je kunt het publiek niet plezieren. Je bent aldaar gekomen om te dansen dus waarom ben je verlegen en doe je een sluier over jouw hoofd? Doe het af en dans! Dan zul je succes hebben en jouw dans perfect uit kunnen voeren. Dit is een vorm van kapatya.

Guru en Gauranga onderwijzen nooit kapatya

Guru en Gauranga onderwijzen nooit oneerlijkheid. Mahaprabhu onderwijst dit nooit maar hij onderwijst: saralata vaisnava atva, eenvoud is vaisnavisme. Ontwikkel, in deze gemoedstoestand, eenvoud in het hart en dan kun je Guru en Gauranga dienen. Maar als je oneerlijkheid hebt ontwikkeld dan kun je Guru en Gauranga niet dienen. Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura heeft gezegd: We volgen Guru en Gauranga. Gauranga Mahaprabhu heeft opgelegd, amara ajnaya guru hana tara' ei desa. Wie je dan ook ontmoet, je spreekt dat wat Krishna gesproken heeft. Bedenk niets zelf, beraam niets. Herhaal eenvoudigweg dat wat Krishna heeft gezegd. Herhaal het simpelweg zoals het is gezegd. Dus ik vraag je om een guru te zijn, amara ajnaya guru hana tara' ei dasa en je kunt de gehele wereld verlossen. Deze order is van mijn guru gekomen. Deze order heeft mijn guru ook ontvangen en mijn guru heeft deze zelfde order op mij overgebracht, dus ik doe het werk van een guru. We dienen geen dubbelzinnigheid hierin te ontwikkelen. We dienen deze order te volgen met grote, pure eenvoud. Guru en Gauranga leren ons eenvoud en geen dubbelzinnigheid. Door de order van Guru en Gaurabnga uit te dragen, kunnen we alles verslaan. Dag en nacht, 24 uur per dag dienen we ons bezig te houden met het liefdvol dienen van Guru en Gauranga en eenvoud in het hart te ontwikkelen. We dienen geen dubbelzinnigheid te ontwikkelen want anders kunnen we Guru en Gauranga niet dienen. Een oneerlijk persoon kan zich voordoen als de nummer 1 dienaar van Guru en Gauranga maar Guru en Gauranga kenne n het hart van zo'n oneerlijk persoon.

Iemand die echt slaapt, kan gemakkelijk wakker gemaakt worden maar iemand die doet alsof hij slaapt kan niet gemaakelijk wakker gemaakt worden omdat hij doet alsof. Iemand die echt slaapt, kan wakker gemaakt worden met geluidsvibraties. Maar je kunt niet iemand wakker maken die doet alsof, hij is een oplichter omdat hij een omeerlijk persoon is. Als het nodig is om naar de helse planeten om de order van Guru en Guaranga zoals zij is te bewerkstelligen dan dienen we bereid te zijn dit te doen. Als een oneerlijk persoon naar Brahmaloka zal gaan dan betekent dit nog niet dat hij verlost zal kunnen worden! Hij zal spoedig van deze plek vallen. Door eenvoud te ontwikkelen en iemand toch naar de helse planeten gaat dan zullen Guru en Gauranga naar deze helse planeten komen om deze persoon te verlossen omdat hij eenvoud in zijn hart ontwikkeld heeft.

Patita-pavana

Er wordt gezegd dat Guru en Gauranga, sadhu guru mahajana patita-pavana kapata-pavava noi, de verlossers zijn van de patitas, de diepst gevallenen. Zij zijn niet de verlossers van de oneerlijke personen, zij die dubbelzinnigheid en oneerlijkheid in hun harten hebben ontwikkeld. Die personen die van nature oneerlijk zijn, zijn mensen die speculeren. Zij speculeren op diverse zaken en zij volgen nooit de instructies zoals ze zijn. Zij voegen hun eigen overwegingen eraan toe en ze vedraaien het. Met andere woorden: zij speculeren en ze accepteren de essentie niet. Zij dragen alleen de last. Zij dragen een grote last zoals ezels. Een ezel is een dier dat een grote lading kan dragen, zij zijn de lastdieren. Ze accepteren ongewilde zaken, ze accepteren niet de essentie, sara. Zulke personen accepteren tijdelijke zaken als eeuwige zaken en eeuwige zaken als tijdelijke zaken. Het zijn dubbelzinnige personen. Ze kunnen niet begrijpen wat goed en wat slecht is omdat zij speculeren. Ze volgen nooit de instructies van de sadhu guru mahajana op een eenvoudige wijze. Ze maken dat wat eenvoudig is, slinks. Ze maken het erg ingewikkeld. De eenvoudige weg is daar maar ze volgen een zig-zag weg omdat zij niet eenvoudig van hart zijn. Zij kunnen geen perfectie verkrijgen. Dit is een groot struikelblok op de weg naar perfectie.

Accepteer de essentie

Er is een verhaal die vooral door Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura verteld wordt waarmee hij eenvoud en haar tegenhanger dubbelzinnigheid uitlegt. Er bestaan familie guru's en familie priesters die geen bonafide guru's zijn. Een voorbeeld hiervan is Sukracarya, die een familie guru van demonen was. Sukracarya adviseerde Bali Maharadja om zijn rijdom(dhana) niet aan Vamanadeva te geven. Vamanadeva zal hem namelijk alles afnemen. Maar Bali Maharadja was een mahajana, een toegewijde en hij verwierp deze guru. Zulke familie guru's bestaan namelijk. De vader is guru, dan wordt de zoon guru en dan zal de zoon guru worden. Door het proces van erfgenaam worden zij guru's maar zij zijn geen bonafide guru's. Door guru te zijn, onderhouden zij hun familie door pranama en pranami. Ze willen namelijk twee dingen: pranama en dandavat, eerbetuigingen en pranami, geld. ISKCON heeft ook een pranami-box. Iemand komt naar de tempel, brengt zijn eerbetuigingen en doet wat geld in deze box. Dit is vedische etiquette. Als je naar een tempel komt en een sadhu ontmoet, dan dien je niet met lege handen te komen. Je dient namelijk iets te overhandigen: patram puspam phalam toyam, yo me bhaktya prayacchati(Bhagavad-Gita 9:26), dat is wat Krishna gezegd heeft. Je kunt kunt fruit, bloemen, water, geld of een Tulasi blaadje aanbieden maar je dient niet met lege handen naar de tempel te komen om darsana te hebben van God of darsana van een sadhu te hebben. Dit is vedische etiquette.

De familie guru's komen eens per jaar naar de huizen van hun discipelen om pranama en pranami te verkrijgen. Guru Maharadja komt langs, de discipel brengt zijn eerbetuigingen, regelt een goede verblijfplaats voor 1 dag voor de Guru en maakt prasada voor hem klaar en geeft hem wat geld. Het is een jaarlijkse verplichting en hij heeft hiervoor te betalen. Zo een guru kwam eens naar het huis van een discipel en de discipel maakte heerlijke prasada voor hem klaar. De guru at het op en nadat de discipel zijn guru-bhakti tentoon spreidde kwam hij met haritaki. Het is een prima medicijn en het heeft vele voordelen. Als je dit regelmatig inneemt dan zuivert dit het bloed en zal je darmstelsel prima laten werken. Drie phala(fruit)zijn prima bruikbaar binnen de Ayurveda: haritaki, bhada en amala. Haritaki is bruikbaar. Kauw geen pan want dat is verboden. Het is een verdovend middel. Alhoewel pan aan de Heer geofferd kan worden, dienen we dit zelf niet te gebruiken. Door deze logica zeggen velen: Oh, je hebt het aan de Heer geofferd, dus waarom zouden we het zelf niet gebruiken? De sahajiya's nemen het wel, maar voor ons is het verboden. Krishna is almachtig, Hij kan pan nemen. We hebben de kracht niet om het te verteren dus het is verboden maar we kunnen wel haritaki nemen. Dus de discipel kwam met haritaki. De guru zei toen: oke, haal de onnodige delen van de haritaki eruit en geef me de delen die bruikbaar zijn. Dit betkende dat de guru zei: pel de haritaki. Maar de discipel dacht: oh, de schil is bruikbaar en het binnenste dient weggegooid te worden. Daarna gaf hij het harde zaad aan de guru. Hij draaide de kennis om. Hij is een speculant, hij is bharvahi sarahi noi. Hij accepteert de essentie niet maar hij accepteert de onnodige zaken. De guru kon niet van de haritaki genieten en zei: je bent zo'n onintelligente discipel, weet je dan niet dat de binnenkant van de haritaki onnodig is en dat de schil het nodige is? De volgende dag bracht de discipel hem een cardamon en dacht aan de gebeurtenis van de dag ervoor. Oh, de binnenkant van de kardamon is onbruikbaar en de schil is nodig, guru heeft me dit gisteren uitgelegd. Dus hij gooide de binnenzijde weg en gaf de schil aan de guru.

Patitya en Kapatya

Zij die alleen speculeren zijn oneerlijke mensen, kapati. Ze accepteren de zaken niet zoals ze zijn. Zij accepteren nooit de essentie. Ze accepteren vatsu als avastu, sat als asat en asat als sat. Daarom hebben sadhu's, guru's en mahajanas gezegd: iemand die echt serieus is,erg graag perfectie in dit menselijk leven wil verkrijgen(dit is Krishna-bhakti), is erg eenvoudig. Eenvoud is Vaisnavisme. Zij die echte sadhu's, Vaisnava's zijn, bezitten eenvoud van nature. Zij zijn toaal niet slinks. Deze slinksheid, kapatya is een groot struikelblok in het spiritueel leven. Het lijkt op een ziekte, patitya en kapatya. Iemand die een oneerlijk persoon is, is zelfs afgunstig jegens de dokter die gekomen is om hem te genezen. Hij wordt afgunstig jegens de dokter en kan dus niet genezen worden.

Srila Jiva Goswami heeft over deze patitya en kapatya geschreven in zijn Bhakti-sandarbha. Jiva Goswami zegt hierin dat er vele personen zijn die zichzelf voordoen als toegewijden maar in hun hart is veel slinksheid. Zichtbaar brengen zij hun eerbetuigingen maar in hun hart zijn zij oneerlijk, ze hebben totaal geen respect. Ze bekritiseren de sadhu's, acarya's, guru's, Vaisnava's maar ze hebben een devotioneel voorkomen. Zo gedragen ze zich, ze doen aan verering maar in hun hart zit veel dubbelzinnigheid. Jiva Goswami heeft in zijn Bhakti-sandarbha ook gezegd dat zij geen vooruitgang kunnen maken op het pad naar perfectie. Deze personen spreken over moraal, verzaking en onthechting. Ze spreken over boetedoening, jnana, yoga en meer van deze zaken en ze beoefenen zichtbaar iets anders. Ze zetten zichzelf neer als morele personen maar in hun harten zijn zij oneerlijk. Hun hart is van steen. Zichtbaar brengen zij hun dandavats en vereren de sadh maar ze zijn er erg op gespitst om fouten bij deze sadhu, guru, Vaisnava te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten